Per una banda tenim que la roda es va inventar primer per fer un torn i amb aquest poder fer girar el fang per construir peces de ceràmica. Per l'altra tenim que, contemporàniament i al mateix lloc, es comencen a caçar cavalls salvatges sense treure'ls la vida, perquè es feien servir per beure la seva llet i per menjar-ne la carn (com actualment els vedells i les vaques).
Cap al 3500 abans de Crist va esclatar el miracle! La roda del torn podia fer-se a tamany molt més gran i afegir-se a una plataforma, es va inventar el carro, i en lloc de tirar l'home d'ell, algun animal podia fer-ho. Primer van ser els bous i els ases que ja estaven domesticats des de feia més temps, i més tard van provar el cavall.
El cavall era l'animal més adecuat per fer la feina, tot i que no tenia tanta força com un bou, era més intel·ligent i flexible i podia desplaçar-se a més velocitat. Llavors l'home el va començar a muntar i el va fer servir com a mitjà de transport.
Segons l'arqueòloga Melinda Zeder "Horses caused the first globalization" perquè la movilitat de tots els pobles antics es va revolucionar i la invenció de la roda es va expandir per tot el continent euroasiàtic.
I amb ella la invenció de l'escriptura cuneiforme, de la ceràmica, l'art i la primera civilització propiament dita.
L'estandar de Ur és una de les primeres proves artístiques d'us del cavall com a animal de càrrega. També ho és de la roda.
1 comentari:
Doncs me'n vaig sabent alguna coseta més. Un petó, BLN.
Publica un comentari a l'entrada