dilluns, 18 d’octubre del 2010

Bitten

Es diu Brita però nosaltres li diem Bitten o com li diu Einar, el seu marit:"Bitt". Salvant les distàncies generacionals i culturals crec que ens semblem força.

És filòloga i jo també o sóc. Lectora empedernida, llegeix un llibre darrera un altre, igual que jo. M'ha recomanat i regalat llibres que m'han agradat molt. Ella també (abans de jubilar-se) treballava a la universitat, també com a personal de serveis, ella a la biblioteca i jo al servei de llengües. A més li agrada molt cuinar, igual que a mi, tot i que ella cuina molt millor que jo. És muntanyera, amant de la natura i bona caminadora. Quan era molt jove va fer una ruta de cinc etapes anant de refugi en refugi, tan espectacular que el Per i jo estem planejant de repetir-la, sinó tota, una part. Li agrada buscar bolets i ha esdevingut una experta. Li agrada l'aigua i si no porta banyador no té vergonya de banyar-se en rius o al fiord en roba interior, el cas és provar l'aigua!

Es clar també té diferències amb mi. Li agraden molt les plantes i flors del jardí i tenir hort. Té molta traça per les plantes. A mí, en canvi, s'em mor tot a la terrassa. Estima moltíssim França i la llengua de Molière, que parla molt bé. Jo adoro la Bella Italia i la lingua degli angeli. La cuina francesa li encanta i jo prefereixo la pasta.

És discreta, mai crida, és molt nòrdica de caràcter, de vegades és difícil saber que vol, ho has d'endevinar. Tot el contrari que jo -dona mediterrània fins la mèdula- que dic sempre tot allò que no m'agrada encara que sigui maleducació i que crido i sóc follonera i escandalosa omplint aquella casa d'Oslo de soroll i indiscreccions.

És una dona molt forta, sacrificada, treballa com un home, carrega qualsevol pes, pedres i tot, pinta les cases per fora fins a llocs perillosos, al jardí cava i recull la brossa i serra les branquetes dels fruiters. Té molta cura del seu home i abans la tenia de la seva mare, Monna. Jo sóc fràgil i em queixo desseguida, trobo tot el treball físic esgotador i provo sempre de no fer-lo. Si al final ho he de fer, em lamento constantment, això en aquella cultura és un gran pecat.

Té un caràcter fort i decidit i a la vegada és dolça i tendra. Està molt enamorada d'un Kvam, com jo ho estic de l'altre.

Bitten és la meva sogra.

Hi veieu algun complex d'Edip?


Hun heter Brita, men vi kaller henne for Bitten, eller, som Einar, hennes man, sier: "Bitt". Hvis vi ser bort i fra generasjons- og kulturforskjellene, tror jeg at vi ligner på hverandre.

Hun er filolog og det er jeg også. Hun er en skikkelig lesehest, hun leser bok etter bok, akkurat som jeg. Hun har anbefalt og gitt meg bøker som jeg har hatt mye glede av. Hun jobbet også på universitetet (før hun gikk av med pensjon) hun på biblioteket og jeg i språktjenesten. I tillegg er hun veldig glad i å lage mat, akkurat slik som jeg, selv om hun er mye flinkere enn meg. Hun er fjelljente, nyter naturen og fjellvandring. Da hun var veldig ung, gikk hun en fem-dagers fjelltur fra hytte til hytte. Den virker så vidunderlig at Per og jeg planlegger å gjenta den, om ikke helt, så i hvert fall, en del. Hun er glad i å plukke sopp og har blitt en skikkelig ekspert. Hun bader gjerne i elv og fjord, og hvis hun har ikke med seg badeklaer, er hun ikke redd for å bade i underklaer, man må jo prøve vannet!

Selvsagt så er hun forskjellig fra meg også. Hun er glad i planter og blomster fra hagen og har kjøkkenhage. Hun har grønne fingre. Men for meg så dør alt jeg planter på terrassen. Hun er en ekte frankofil og snakker Molières språk veldig bra. Jeg elsker la Bella Italia og la lingua degli angeli (englespråket). Hun nyter la Cuisine française men jeg foretrekker pasta.

Hun er diskret, skriker aldri, og har et nordisk temperament, av og til er det vanskelig å skjønne hva hun vil, du må finne det ut selv. Helt motsatt av meg (absolutt middelhavskvinne)
som alltid sier hva jeg ikke liker, selv om det er uhøflig og som skriker og bråker og fyller huset i Oslo med støy og indiskresjoner.

Hun er en veldig sterk kvinne, selvoppofrende, hun jobber som en mann, baerer hva som helst , steiner og alt, hun maler ytterveggene av husene selv om det er farlig, i hagen graver hun og samler sammen avfall og poder frukttraerne. Hun passer masse på mannen sin og før så hun også etter sin mor, Monna. Jeg er svak og klager med en gang. Jeg synes alt fysisk arbeid er slitsomt og prøver alltid å unngå det. Hvis jeg allikevel må gjøre det, så syter jeg hele tiden. Dette, i denne kulturen, er en stor synd.

Hun er sterk og bestemt, men samtidig varm og kjaerlig. Hun er veldig forelsket i en Kvam, og jeg i en annen.

Bitten er min svigermor.

Ser dere et Ødipus-kompleks?

3 comentaris:

Per ha dit...

Puff, siempre rodeado de superwomen!

Uffameg, alltid omgitt av superwomen!

Anònim ha dit...

Que mujer tan completa! Dile a Per que en España decimos " Viva la madre que te parió"

Cristina ha dit...

No creo que seamos superwomen ni ella ni yo, pero sobre todo yo no.

Jeg synnes ikke at vi er superwomen. Ikke henne og ikke meg, men i alle fall ikke jeg helt sikkert.