dimecres, 25 de juliol de 2012

Test mapping

Les eines per avaluar dels professors poques vegades són objectives. En capacitat de comprensió i expressió lingüística encara menys. El que un examinador considera excel·lent, per a molts és només correcte i fins i tot trobarem qui ho consideri pobre. De vegades es pregunten obvietats que ja incorporen la resposta: 
On va la Joana els dimecres?
Va a la piscina.
Què fa?
Neda  

És necessari llegir el diari de la Joana per saber que si va a la piscina és a nedar?????

Altres vegades són ambigus:
Diu el text: "He desat els teus llibres de ciència-ficció a les golfes"

El noi es escriptor de novel·les, Veritable, Fals?

Una eina que pot ajudar molt a la creació de material més o menys rigorós es diu "Test Mapp". És un mètode sistemàtic per tal de considerar totes les variables que són importants en la construcció del format d'un test. Les més importants: temps per la tasca, nivell de la prova, tipus de preguntes, pes de les respostes en la puntuació, extensió del text o l'audició, temes que tracta...

Per tot això abans de posar-nos a fer preguntes sobre un text o una audició, el que cal fer es el següent:
-Escull un text que et sembli adequat, però sense mirar-t'el massa.
 -Passa-ho a quatre persones natives que  el llegeixin o escoltin una sola vegada i et diguin què recorden.
-Demana'ls coses com ara: dades que han retingut, idees principals, quin títol li posarien, etc...
-Fes tu també el mateix amb el text.
-Escriu una taula on quedi reflectit el consens de comprensió dels lectors: quins detalls recorden o han ovbiat, quines idees destaquen o passen desapercebudes, quines coses es diuen i quines s'infereixen.
-Pregunta'ls i pregunta't per 
            -quin nivell creuen que és el text o l'audició
             -si opinen que l'extensió o el temps d'escolta són adequats
              -si el tema és adient

Només escull els textos o audicions que la majoria de la gent t'hagi dit que són adequats.

Escull per preguntar la informació més destacada, que millor recorden els natius, les idees que tots han consensuat com a importants.

Teòricament la tasca resultant ha de ser més vàlida, clara i satisfactòria per l'estudiant. És el concepte jobsià de "Student-frendly Test"

1 comentari:

Melina Daurella ha dit...

¡Quién te tuviera de profe! ¡Cómo me gusta leerte!